Fillrate du GeForce 256

Publié le 07/10/1999 à 04:51 par
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Voilà ce que Mika Tuomi, qui travaille chez Bitboy's sur le projet Glaze 3D , a envoyé à Voodoo Extreme  :blockquote>

I wanted to mention one thing to you that I've noticed nobody seems to want to talk about. The GeForce memory types.

To my understanding, the fillrate number of 480Mpixel/sec nVidia announced for GeForce is only achieved with DoubleDataRate memory (DDR) which is not very well available at the moment. And SDRAM memory gives only half of the bandwidth. So, the first cards I've seen announced like Creatives etc, all use SDRAM. Which means the fillrate is 240Mpix/sec.

480Mpix/sec with 32bit color and 32bit Z requires one read (Z) and two writes (Color, Z) which is 5.76Gb/sec bandwidth. For example 128bits of SDRAM at 150MHz gives 2.4Gb/sec bandwidth, which equals to maximum of 200Mpix/sec (32bit pixels). For the comparison, Glaze3D has 12Gb/sec bandwidth.

So, people should really wait for the DDR version of the geforce boards if they want theannounced 480Mpix/sec speed.

Je tiens à préciser à Mr Tuomi qu'un fillrate théorique ne dépend pas de la bande passante, mais de l'architecture du chip graphique lui même. Ainsi, un GeForce 256 dispose d'un fillrate de 480 Mpixel /s, du fait de ses 4 Pixel Pipeline et de sa fréquence de 120 Mhz (120x4), et ce quelque soit la mémoire vidéo utilisée (FPM, EDO, SDRAM, SGRAM, WRAM, Rambus DRAM, DDR ou je ne sait quoi encore).

Par contre, il est clair qu'un chipset offrant un tel fillrate puisse être limité en pratique par la bande passante offerte par la mémoire vidéo, notamment en hautes résolutions et en 32 bits. Mais ca ne joue en aucun cas sur son fillrate théorique.

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